Den 14 december lanserades Threads i Finland och EU. Det nya sociala mediet lanserades först i USA och England i början av juli av Facebooks moderskepp Meta och är en utmanare till Twitter som numera går under namnet X. Threads kan liknas vid en mikroblogg då man kan skriva längre inlägg än på X. Gränsen är på 500 tecken, medan inlägg på X är begränsade till 140 tecken. Man kan även ladda upp bilder och korta videoklipp i likhet med X.
Det som många frågar sig nu är om Threads behövs. Kommer det att bli ett bestående socialt medium som används av gemene man, eller kommer det att kvala in på listan över misslyckade sociala medie-flugor? Se till exempel på Clubhouse som kom för några år sedan och hade en kort glansperiod innan det mer eller mindre försvann. I Clubhouse kunde man skapa diskussionsrum på olika ämnen och prata med vänner och bekanta eller vilt främmande människor. I början var det spännande, men hypen höll inte i sig länge, och de flesta återgick ganska snabbt till Facebook, Instagram och Twitter.
Förutom att Threads möjliggör längre inlägg än X är de två plattformarna snarlika. X har i nuläget ungefär 400 miljoner aktiva användare. Enligt Mark Zuckerberg översteg Threads imponerande 100 miljoner användare under de första fem dagarna vilket är ett rekord för ett nytt socialt medium.
Intresset föll dock i USA efter några veckor med hela 75 procent vilket inte ser särskilt ljust ut för Zuckerberg och gänget. Den som använder Instagram har säkerligen blivit uppmuntrad av appen att börja använda Threads då de två apparna är sammankopplade. Något som är intressant med Threads är att politik och så kallade ”hårda nyheter” inte kommer att prioriteras i flödet. Detta för att ”skapa en mer positiv stämning”, och kanske för att urskilja sig från X, där just politik, nyheter och ett hårt debattklimat mer eller mindre är ledorden. Något annat som pekar på att Threads, trots sin likhet med X, skulle kunna få framgång och spridning på sikt är att X styrs av kontroversiella Elon Musk. Sedan han köpte X har plattformen implementerat flera uppdateringar som har fått stark kritik. Inlägg som tidigare bedömdes som för extrema tillåts nu vilket har lett till att annonsörer har lämnat plattformen. Threads har än så länge inga annonser vilket kan locka reklamtrötta scrollare.
Frågan är om Threads fyller en ny funktion och om vi vill ha ännu en plattform att navigera. ”Egentligen tror jag inte att det är så många som satt och önskade sig ytterligare sociala medier att dribbla med”, sa Alexander Norén, teknik- och ekonomireporter på SVT till Sveriges Radio (14.12.23) om lanseringen av Threads.
Det kan ligga något i det. I Finland är vi redan väldigt aktiva på sociala medier med över 70 procent av befolkningen som har ett konto på någon av plattformerna. Favoriten är Facebook som används av 2,8 miljoner personer. Därefter följer Youtube med 2,5 miljoner och Instagram och Whatsapp med 1,5 respektive 1,4 miljoner användare. Runt en halv miljon av oss hänger på X vilket kan indikera att Threads inte lär få särskilt stort genomslag på Åland och i Finland. De flesta av oss har nog redan våra favoriter vare sig det är någon av de tidigare nämnda eller Tiktok och Snapchat. Och så den slutgiltiga frågan, vill vi faktiskt tillbringa mer tid på sociala medier?
Tara Bamberg